20210430

Tack mamma, för din lekfullhet

 Varsågod, här är ännu ett kapitel från boken Tack mamma.  Jag hoppas det rör ditt hjärta.

(For the English version, scroll down to the previous post).

Jag tror du blev lågstadielärare för att du aldrig slutade att vara barn. Som lärare kunde du fortsätta att leka. Du gjorde så mycket mer än att följa läroplanen. Du lät barnen leka, sjunga, spela teater och vara barn.

Du busade och skrattade med oss och festerna du och pappa anordnade var fulla med sång och lekar. Barnkalasen du ordnade för oss var tokiga, annorlunda och glädjefyllda. Många av mina vänner har berättat att de fortfarande minns de kalasen.

Du tog med glädje hand om dina barnbarn och tog med dem på äventyr i skogen. Varför äta inomhus när man kan äta matsäck på en stock i skogen?

Du försökte aldrig vara en sträng lärare eller en ordningsam mamma. Du var ett barn som vi andra. Ett vuxet barn som glatt trampade med klacken (du gillade skor med låg klack) genom den första tunna isen på senhöstens vattenpölar. När våren kom trampade du gärna i den tinande markens första lera. Kanske visste du något som vi andra har glömt. Att även om våra kroppar blir större och äldre, så förblir vi alla barn.

När jag tittade igenom gamla minnen hittade jag brev du hade skrivit till mig när jag var au-pair i Frankrike. Du skrev att du saknade våra eftermiddagsstunder när vi pratade om vad som hade hänt under dagen. Vi pratade mycket, om allt möjligt. Du var både en mamma och en riktigt god vän.

Tack för att du var en mamma som aldrig blev gammal i sinnet. 


***

Dela gärna inlägget om du tror det kan hjälpa någon! Du får också gärna lämna en kommentar nedan med dina tankar. 

Detta var ett kapitel ur boken Tack mamma. En bok för dig som saknar.  Första kapitlet hittar du här.

Om du vill få ett meddelande på mail när ett nytt kapitel är upplagt kan du klicka här.

Om du vill ge boken till någon du tror kan hitta tröst i den, eller till dig själv, kan du köpa ett personligt signerat exemplar här.

Om du hellre vill ha en e-bok hittar du den i den vanliga bokhandeln.


No comments:

Post a Comment