20210423

Tack mamma, för din kärleksfulla oro

 Varsågod, här är ännu ett kapitel från boken Tack mamma.  Jag hoppas det rör ditt hjärta.

(For the English version, scroll down to the previous post).

Vågorna, skummet, sanden. Stranden var magisk för en liten flicka som jag. Vi var på semester, vi hade det roligt tillsammans – och du var livrädd att vågorna skulle slå omkull mig och att strömmen skulle ta mig med sig. Så du höll mig i handen. Hela tiden.

Du var ofta orolig. Som när jag tågluffade på den tiden när mobiler ännu inte fanns och det enda sättet ni fick höra från mig var via vykort och enstaka telefonsamtal. En gång när jag ringde hem från en telefonkiosk var du extra upprörd; arg och orolig för att jag inte hade hört av mig. Jag undrade om ni inte hade fått mitt vykort. Det hade ni inte. Det visade sig att vykortet hade trillat ner bakom ett bord när ni hade lagt en hög med post på det. Det var inte förrän många dagar efter vårt samtal som ni hittade det. Att ha ordning och reda hemma var aldrig er starka sida.

Du och pappa lyssnade alltid på radion, hörde alltid om det var en trafikolycka någonstans. Om det var en olycka en väg som jag ofta körde på ringde du för att kolla att jag mådde bra, att jag inte var skadad.

Tack för din kärlek, en kärlek du visade med din oro. Tack Ineke, min svärmor, för att du visade mig att det går att bry sig om sina nära och kära utan att oroa sig. “Geen nieuws is goed nieuws” (inga nyheter är goda nyheter) är Inekes devis. Nu kan jag älska lika fullt som du mamma, utan att oroa mig för det jag inte kan göra något åt.


***

Dela gärna inlägget om du tror det kan hjälpa någon! Du får också gärna lämna en kommentar nedan med dina tankar. 

Detta var ett kapitel ur boken Tack mamma. En bok för dig som saknar.  Första kapitlet hittar du här.

Om du vill få ett meddelande på mail när ett nytt kapitel är upplagt kan du klicka här.

Om du vill ge boken till någon du tror kan hitta tröst i den, eller till dig själv, kan du köpa ett personligt signerat exemplar här.

Om du hellre vill ha en e-bok hittar du den i den vanliga bokhandeln.


No comments:

Post a Comment