20210604

Tack mamma, för Kulla-Gulla

 Varsågod, här är ännu ett kapitel från boken Tack mamma.  Jag hoppas det rör ditt hjärta.

(For the English version, scroll down and then click on previous post).



Som lärare visste du hur viktigt det var för barn att läsa mycket. Du gav mig Kulla-Gulla och Kitty-böckerna tidigt. Du ville vara säker på att jag skulle hitta något jag skulle gilla så att jag inte skulle se läsning som något tråkigt. Kanske hade du inte hört uttrycket: Be careful what you wish for, you may just get it. För du fick så mycket mer än du önskade dig. Du fick inte bara en dotter som tyckte om att läsa, du fick en som inte kunde sluta.

Det blev ett stående skämt i familjen att så fort ni ropade på mig så visste ni vad svaret skulle bli. “Bara denna sidan”, eller möjligen “bara det här kapitlet”. Du introducerade mig till en värld av böcker och jag har aldrig lämnat den världen. Jag har till och med berikat den med mina egna. Böcker som du läste och tyckte om. Speciellt min debutroman Jenny, Jenny, som du skrev följande om i ett vykort till mig (ni var på resa igen när du läste den):

”Tårarna bara rinner Annika...”

Du blev upprörd över att böckerna inte fick mer uppmärksamhet. Som förälder tyckte du det var orättvist att andra författare satt i TV-soffor och berättade om böcker som enligt dig inte alls var lika bra som mina.

Tack mamma för att du introducerade mig till läsandet. Tack mamma och pappa för att ni har varit mina största supportrar när det gäller mitt skrivande och andra drömmar i mitt liv.

***

Dela gärna inlägget om du tror det kan hjälpa någon! Du får också gärna lämna en kommentar nedan med dina tankar. 

Detta var ett kapitel ur boken Tack mamma. En bok för dig som saknar.  Första kapitlet hittar du här.

Om du vill få ett meddelande på mail när ett nytt kapitel är upplagt kan du klicka här.

Om du vill ge boken till någon du tror kan hitta tröst i den, eller till dig själv, kan du köpa ett personligt signerat exemplar här.

Om du hellre vill ha en e-bok hittar du den i den vanliga bokhandeln.


No comments:

Post a Comment