20210521

Tack mamma, för musiken

 Varsågod, här är ännu ett kapitel från boken Tack mamma.  Jag hoppas det rör ditt hjärta.

(For the English version, scroll down and then click on previous post).



Så länge som jag kan minnas har du nynnat. Vart du än gick, vad du än gjorde så kom det melodier från dig. Melodier som spred glädje till dig själv och de du mötte.

Musik var där redan i din barndom. Morfar spelade dragspel. Han hade lärt sig själv, spelade på gehör. Kanske hade han velat att du skulle spela dragspel, men mormor köpte ett piano till dig. Du lärde dig att spela både efter noter och på gehör. Chopin var en av dina favoritkompositörer. Senare, när demensen gjorde dig orolig, lyssnade vi på Chopin du och jag. Dina fingrar rörde sig över bordet som vore det ett piano.

Vi satt ofta runt ditt piano, mamma. Du, jag, min bror och pappa. Du spelade och sjöng och vi andra sjöng med. Härliga, underbara kvällar tillsammans. Varför sitta framför en teve när man kan sitta och skapa musik och sång tillsammans?

I ett brev från dig till mig när jag var au-pair i Frankrike skrev du att du saknade det. Hösten hade kommit men du kunde inte sjunga Tidig morgon i september och Höstvisa med mig som vi brukade göra. Nu är det jag som saknar att sjunga med dig vid pianot.

Du spelade också för dina skolbarn som fick sjunga och spela teater till dina toner. Pappa, som var långt ifrån religiös, var i er ungdom tillsammans med dig i Åmots kyrka när du spelade orgel.

På äldre dar gick ni ofta på konserter. Dina tårar sprutade till Malena Ernman och ni skrattade och njöt av krutgubben Owe Thörnqvist. Musik var en källa till glädje för dig och du spred den till oss alla.

Att ta fram en spellista till din minnesstund var en känslosam uppgift. När jag lyssnade och valde nynnade jag med läppar våta av tårar.  Tack för musiken, mamma. När jag hör sånger som du tycker om vet jag att du lyssnar. Du lyssnar, sjunger, ler och låter fingrarna smeka över himmelska pianotangenter.

***

Dela gärna inlägget om du tror det kan hjälpa någon! Du får också gärna lämna en kommentar nedan med dina tankar. 

Detta var ett kapitel ur boken Tack mamma. En bok för dig som saknar.  Första kapitlet hittar du här.

Om du vill få ett meddelande på mail när ett nytt kapitel är upplagt kan du klicka här.

Om du vill ge boken till någon du tror kan hitta tröst i den, eller till dig själv, kan du köpa ett personligt signerat exemplar här.

Om du hellre vill ha en e-bok hittar du den i den vanliga bokhandeln.


No comments:

Post a Comment