20210514

Tack mamma, för alla väl levda dagar

 Varsågod, här är ännu ett kapitel från boken Tack mamma.  Jag hoppas det rör ditt hjärta.


“Om jag dör vill jag att min fru får alla mina tillgångar.”

En försäkringsagent berättade för mig att män ofta uttryckte sig så när de pratade med henne om livförsäkringar. Om jag dör. Kvinnor hon samtalade med sa oftare:

När jag dör...”

Självklart finns det också män som pratar om när de dör snarare än om de dör. Försäkringsagentens erfarenhet var inte statistiskt säkerställd på något vis. Men, vem vet. Kanske har kvinnor en närmare relation till döden, eftersom vi kan ha en nära och fysisk relation till att föda liv. 

När jag födde barn kände jag mig närmare döden än någonsin tidigare. Kanske för att det på något sätt blev tydligt hur födelse och död hänger samman. Hur nära varandra de är.

Du och jag har fötts, mamma. Du har dött. Det kommer jag också att göra. Det kommer även du som läser det här att göra. Det är på något sätt det enda vi kan vara säkra på. En dag dör vi. Det är inte en fråga om att ha tur och kanske lyckas leva för evigt. Vi kommer att dö. Vi vet inte när, vi vet inte hur. Vi vet bara att en dag blir den sista för oss i den här kroppen.

Att kämpa emot döden, att vara rädd för den, minskar värdet av alla vår levnads dagar. Det är som att gå i motvind hela tiden. I motvind på väg till ett oundvikligt nederlag. Om vi istället för att kämpa emot döden kämpar för livet, blir det medvind. Vi får vinden i ryggen och vinner varje dag vi har levt väl. Varje dag vi har fyllt med glädje, varje dag vi har lärt oss något nytt, varje dag vi har älskat.

Tack mamma, för alla väl levda dagar.

***

Dela gärna inlägget om du tror det kan hjälpa någon! Du får också gärna lämna en kommentar nedan med dina tankar. 

Detta var ett kapitel ur boken Tack mamma. En bok för dig som saknar.  Första kapitlet hittar du här.

Om du vill läsa alla kapitel i boken kan du skriva Tack mamma i sökfältet här på bloggen. 

Om du vill ge boken till någon du tror kan hitta tröst i den, eller till dig själv, kan du köpa ett personligt signerat exemplar här.

Om du hellre vill ha en e-bok hittar du den i den vanliga bokhandeln och i tjänster som Storytel, Nextory och liknande. 


No comments:

Post a Comment