20121018

You can sleep when you are dead

Detta är ett populärt uttryck för att säga att det är här med sömn är onödigt, kanske till och med lite löjligt - något för mesar. Varför sova bort sitt liv när man kan uppleva så mcket mer om man håller sig vaken? Man kanske är slö och slapp om man sover mycket?


Förr i tiden skötte det här med sömn sig självt. Vi jobbade hårt och på kvällarna behövde vi vila. Dessutom blev det för mörkt för att göra något.

Nu har vi inte de begränsningarna. De flesta av oss behöver inte vila efter arbetsdagens slut, vi behöver snarare motion. Att det blir mörkt utomhus spelar inte längre någon roll. Vi kan tända lampor, se på TV, spela spel, kolla facebook och göra precis samma saker på natten som på dagen. Inga begränsningar, det är bara att köra på.

Eller?

Eller är det kanske så att hjärnan behöver vila, även om inte kroppen gör det? Få sova, drömma och göra plats för nya tankar och idéer. Och visst vilar våra kroppar mer än de behöver - men sover de tillräckligt?

Om vi inte sover tillräckligt mycket, hur mycket det nu än må vara, tror jag att vi bara byter sovtid mot spilltid. Tid när vi inte är på topp, inte orkar göra det vi vill. Jag kommer att prata mer om detta på frukostföreläsningen "Gör det du vill, inte det du hinner" på Ericsdotter nästa vecka.

Jag har själv varit en som tyckte att det här med sömn var överreklamerat. Som student var det lätt att festa ett par dagar i rad, plugga järnet inför en tenta, göra det man kände för oberoende av tid på dygnet. Efter att ha fått tre underbara barn på fem år och låtit deras behov styra min sömn under tiden de var riktigt små, har det blivit tydligt för mig hur underbart välgörande tillräckligt med sömn är.

Det tog många år, men jag förstår nu vad Sam Graci menade när han i boken the Path to Phenomenal Health skrev:
Sleep is not a waste of time



Sov så gott!

3 comments:

  1. Underbar analys. Har själv insett att det är så. Skall snart börja praktisera det också./olle

    ReplyDelete
  2. Annika, håller mig på din linje.

    ReplyDelete