20210611

Tack mamma, för effektivitetsmonstret

 Varsågod, här är ännu ett kapitel från boken Tack mamma.  Jag hoppas det rör ditt hjärta.

(For the English version, scroll down and then click on previous post).



Listor och lappar. Våra bord var fyllda av dem. Alla dina att-göra-listor.  Punkter som ströks över och lades till, lappar som försvann och listor som överlappade varandra. Du försökte alltid komma på hur du kunde kombinera olika saker.

“När vi ändå gör det där, så kan vi också göra det här.”

Jag minns hur pappa, frustrerad vid ett sådant tillfälle, hävde ur sig:

“Men ta det lugnt, ditt jäkla... effektivitetsmonster!”

Jag tyckte om ordet effektivitetsmonster. Jag var ju ett själv.

Sysslolös var jag sällan. Och om jag någon gång var det, så fick hjärnan tänka vidare. Ofta på berättelsen som fanns i huvudet i väntan på att jag skulle skriva ned den.

Jag lärde mig att bli effektiv och att planera, av dig. Och jag lärde mig att inte stressa som du. Stress var en stor del av ditt liv. Den där känslan att du hela tiden låg efter, att det alltid var något du behövde göra. Att om du inte hela tiden gjorde någonting var du inget värd.

Som den där lappen jag hittade på en plastficka hemma hos er. I din fina handstil stod det: “Att göra om tid ges”. Jag log. Jag som hjälper så många att förstå att tiden alltid ges, så långe som vi räcker ut handen och tar emot den. Och sedan håller om den utan att låta den rinna mellan fingrarna.

En av de kvinnor jag coachade angående tidshantering frågade mig hur det kom sig att jag hjälper kvinnor göra det de vill, inte det de hinner. Jag verkade ju ha full kontroll utan minsta stress. Som om tiden vore på min sida. Hur kunde jag förstå uttröttade och stressade kvinnor som hon? Det var inte förrän hon sa det, som jag kom på att det var ännu en sak du gav mig.

Min marknadsföringsbyrå hade försökt flera gånger att få en Askungesaga ur mig.

De ville att jag skulle berätta att jag en gång hade haft problem med tidshantering. Att jag hade slösat bort min tid innan jag äntligen kom på hur jag skulle använda den. Eller att jag hade stressat och kanske till och med bränt ut mig innan jag kom på min lösning. Det var nästan som att de blev besvikna när jag berättade att jag alltid har varit effektiv, att jag alltid har använt min tid på ett genomtänkt sätt. Jag har inte jagat tid, jag har använt den. Det blev ingen bra maknadsföringsberättelse av det. Det var inte förrän jag talade med den här kvinnan som jag kom på att du var Askungen men att den goda fen kom till mig. Du hade problemet, jag fick lösningen. En lösning jag har gett många vid det här laget. Mina kunder berättar hur de ser helt annorlunda på livet efter att de har arbetat med mig. De har hittat ett lugn och framförallt en glädje de hade tappat bort.

Du fortsatte med ditt stressande långt efter att du blev pensionär.  Känslan att du behövde göra något, och sedan något annat och om du inte gjorde allt det där var det för sent på något sätt. Den känslan hade du alltid kvar. Även när du inte hade några barn att ta hand om, varken dina elever eller dina egna barn. Känslan satt så djupt.  Om jag hade kommit på det när marknadsföringsbyrån intervjuade mig hade de hittat en berörande berättelse. Berättelsen om en kvinna som släpper ut andra kvinnor ur sina tidsfängelser, men som aldrig lyckades släppa ut sin egen mamma. Dörren till tidsfängelset kan bara öppnas inifrån och hur många nycklar jag än kastade in hittade jag aldrig en du var redo att använda. Tack mamma, för att du hjälpte mig bli riktigt bra på att hjälpa andra med det jag så gärna hade velat hjälpa dig med.

***

Dela gärna inlägget om du tror det kan hjälpa någon! Du får också gärna lämna en kommentar nedan med dina tankar. 

Detta var ett kapitel ur boken Tack mamma. En bok för dig som saknar.  Första kapitlet hittar du här.

Om du vill få ett meddelande på mail när ett nytt kapitel är upplagt kan du klicka här.

Om du vill ge boken till någon du tror kan hitta tröst i den, eller till dig själv, kan du köpa ett personligt signerat exemplar här.

Om du hellre vill ha en e-bok hittar du den i den vanliga bokhandeln.


No comments:

Post a Comment