3/27/14

Dags att bryta gnällspiralen

Det gnälls en hel del i tidningar, i fikarum och på sociala medier. Ett aktuellt exempel är svenska skolan som det klagas på vitt och brett.

Jag tycker det är dags att bryta gnäll-spiralen. Den där vi förfasas över saker som vi ofta bara sätter oss in i på rubriknivå. Upprördhetsmaskinen som Göran Everdahl kallade det i inslaget Avsikten borde räknas i Spanarna i Sveriges Radio.

Hur så? kanske du tänker. Det är väl bra att säga till när något inte är bra?

Visst är det bra att säga ifrån om något inte fungerar -  och sedan göra något åt saken. Men om du ältar problemen och gnäller utan att förbättra situationen fastnar du i en gnällspiral och ser till slut bara det som är negativt.
Detta beskrivs på ett mycket bra sätt i denna  TED Talk.



Shawn Anchor säger bland annat det här 5:23 in i videon:
...when I turn on the news, it seems like the majority of the information is not positive, in fact it's negative. Most of it's about murder, corruption, diseases, natural disasters. And very quickly, my brain starts to think that's the accurate ratio of negative to positive in the world. What that's doing is creating something called the medical school syndrome -- which, if you know people who've been to medical school, during the first year of medical training, as you read through a list of all the symptoms and diseases that could happen, suddenly you realize you have all of them.

För vi ser det vi vill se. Om vi förväntar oss något negativt är det bara det vi kommer att se. Vi kommer att missa allt det vackra. Som att inte se den vackra tavlan för att det finns en fettfläck på ramen.

Men, hur är det nu, kan vi påverka hur vi ser på världen, eller är det så att vissa helt enkelt är optimister medan andra är pessimister?

Jo, det går att påverka! Vi kan till och med "programmera våra hjärnor" till glädje.

Detta beskriver Shawn 11:01 in i videon.
We've found that there are ways that you can train your brain to be able to become more positive. In just a two-minute span of time done for 21 days in a row, we can actually rewire your brain, allowing your brain to actually work more optimistically and more successfully. We've done these things in research now in every single company that I've worked with, getting them to write down three new things that they're grateful for for 21 days in a row, three new things each day. And at the end of that, their brain starts to retain a pattern of scanning the world, not for the negative, but for the positive first.

Så låt oss bryta gnäll-spiralen och programmera våra hjärnor till glädje och framgång!

Hoppa över sensationsnyheter som framställer allt i negativ dager
Du kan till exempel läsa renommerade dagstidningar istället för kvällstidningar, ladda ned Text TV appen i mobilen och läsa nyheter där istället för i de nyhetsprogram som ofta finns som default i mobilen.


Fastna inte i gnäll på sociala medier - du behöver inte läsa allt och du kan framförallt hoppa över att dela det där upprörda och negativa inlägget - om situationen du ogillar ändå inte förändras av det. Du kan också delta i gruppen Goda Nyheter på facebook som en motvikt.

Och varför inte testa det som Shawn beskriver ovan - reflektera över minst tre bra saker som har hänt varje dag - och programmera din hjärna till att fokusera på det positiva!

Vad brukar du göra för att bryta gnällspiralen?

3 comments:

  1. Kanon! Har nu skrivit ner tre bra saker för idag - och det blir säkert fler😊
    Lisa

    ReplyDelete
  2. Och om det inte har hänt ens en enda sak som är bra på lång tid, hur menar du att en ska göra då? Lura sig lycklig?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Även om det inte känns så när livet går emot, så sker det saker som är vackra hela tiden - men om vi har vant oss vid att tänka negativt missar vi dem. Det vackra solblänket i vattenpölen, favoritlåten som kom på radion precis när en slog på den, att förkylningen äntligen släppte eller vad det nu kan vara som man kan glädjas åt även när livet känns motigt.

      Delete