20131031

Ta med det bästa från jobbet hem

Att ta med sig jobbet hem har ofta en negativ klang.

Unionen har till exempel gjort en undersökning som heter Alltid uppkopplad - aldrig avkopplad - en undersökning om det gränslösa arbetslivet, där en av frågorna besvarades som grafen visar:



Men det här inlägget kommer inte att handla om det negativa med att ta med jobbet hem. Istället handlar det om att ta med sig det bästa av jobbet hem.

Det borde egentligen vara självklart - att använda det vi lär oss på jobbet även på fritiden. Men det finns människor som på jobbet ansvarar för budgetar på många miljoner - men ändå har dålig koll på sin privatekonomi. Och kanske också en del lärare som är oförmögna att lära sina egna barn på ett bra sätt.

Visst är det lättare på jobbet än hemma - på jobbet har vi hjälp av strukturer, verktyg och kollegor. Men  med tanke på hur mycket tid många av oss lägger på våra arbeten, är det värt ett försök att tillämpa kunskaperna även hemma.

Själv använder jag mig mycket av mina projektledarkunskaper för att sätta mål, planera och sedan se till att det händer - även hemma.

Här är ett axplock av intressanta saker som kan vara bra att tänka på både på jobbet och hemma.

Anything worth doing is worth doing well.

Men...

Att utföra något oviktigt på ett bra sätt gör det inte viktigt

Om man misslyckas med att tillfredsställa det primära behovet skapas sekundära behov som kan ta kraften från det primära behovet.
Att lösa ett problem i en produkt kan vara ett primärt behov men om vi inte löser problemet tillräckligt snabbat skapas sekundära behov som att skriva statusrapporter och delta i möten för att hålla den som har rapporterat felet informerad under väntetiden.
Om felrapporterna blir för många uppstår det sekundära behovet att skapa mätningar och sätt att prioritera mellan felrapporterna.

Jag har lärt mig att hålla koll på om jag arbetar med primära eller sekundära behov. Om du märker att du lägger löjligt mycket tid på att tillfredsställa de sekundära behoven är det dags att bli bättre på att tillfredsställa de primära behoven istället, det är där kraften ska ligga!

Mail har ett sätt att få oviktiga saker att verka viktiga.
Jag börjar inte dagen med att läsa mail - om jag gör det låter jag andras behov styra min tid. Istället börjar jag med det som jag redan dagen innan bestämt mig ska vara "top 3". (Om det står något väldigt viktigt i mailen som inte kan vänta räknar jag med att folk hör av sig ändå.)

Just det här med att noga välja vad vi vill lägga vår tid på och sedan göra det på ett effektivt sätt kommer jag att prata om på en lunchföreläsningSigma Technology nästa vecka.

Jag ser redan fram emot de insikter jag och deltagarna kommer att dela med varandra då. Insikter som vi kommer att kunna använda både på jobbet och hemma!

No comments:

Post a Comment