20120301

Bara denna sidan

Det var mitt standardsvar när jag var liten och mina föräldrar sa åt mig att komma.

Annika, kom vi ska äta.
Mmh, bara denna sidan.

Annika, det är vackert väder ute, gå ut istället!
Mmh, bara detta kapitlet.

Jag läste massor.  Det gör jag fortfarande. Dagligen. Det är inget jag tänker på, det är bara något jag gör.

Därför blir jag förvånad när jag möter läsare som säger att de vill köpa min bok eftersom det passar bra när det blir sportlov. Eller läsare som säger att de läser min bok för att den är spännande, trots att de vanligen bara läser böcker när de är lediga. Det är fantastiskt roligt att höra att de uppskattar min bok, och det är intressant att förstå att många sparar läsande "tills de har tid".

Det är många som sparar saker tills de får tid. Ibland ända till semestern. Men för många av oss är semester bara en tiondel av ett år. Jag tycker att det är lite futtigt att spara en massa roligt till den där tiondelen. Eller ännu värre, till pensionen...

Därför pratar jag på min föreläsning Gör det du vill, inte det du hinner om hur vi kan berika vår vardag, göra det vi tycker är roligt dagligen. Livet blir ju så mycket roligare då. Hela tiden, inte bara en tiondel av det.



Gör något som gör dig glad idag!

No comments:

Post a Comment