20220107

Tack för att det bara är kroppen som dör

Varsågod, här är ännu ett kapitel från boken Tack mamma.  Jag hoppas det rör ditt hjärta.

(For the English version, scroll down and then click on previous post).



Varje sekund dör det en miljon celler i var och en av oss. Varje sekund. De flesta av våra celler lever bara några månader, medan till exempel leverns celler lever i flera år. Hjärnans celler lever lika länge som vi – om det inte blir som för dig, att vi får en sjukdom som tar död på just hjärncellerna.

Att delar av oss dör hela tiden är en förutsättning för livet. Om cellerna inte dör växer de okontrollerat och vi får det vi kallar cancer. De celler som dör lämnar plats för nya celler. Det spännande är att de nya cellerna inte börjar från noll. De vet det de tidigare cellerna visste. Cellen dör men minnet finns kvar till de nya cellerna. Vi dör men livet fortsätter.

På samma sätt som en vattendroppe som dunstar. Vi ser den inte längre, inte förrän den blir del av ett vackert moln som ger oss regn. Regn som faller och fyller sjöar och älvar. Älvar som tar sig till havet.

Dog droppen?

Nej, den ändrade form.

Dog du mamma?

Nej, du ändrade form.

Jag kan ändå sakna den form du hade. Den vackra, kramgoa, sjungande form som jag var van vid. Någon gång kommer jag att förstå den form du har nu. Någon gång kommer jag att kunna ha kontakt med dig igen. Fram tills jag gör det tillåter jag mig själv att sakna dig, att sörja fullt ut tills sorgen ebbar ut. Jag gör som munken Björn Natthiko Lindeblad: Jag litar på sorgen, jag litar på gråten och kommer ihåg att allt sorgen behöver är att få kännas av. 

 ***

Dela gärna inlägget om du tror det kan hjälpa någon! Du får också gärna lämna en kommentar nedan med dina tankar. 

Detta var ett kapitel ur boken Tack mamma. En bok för dig som saknar.  Första kapitlet hittar du här. För att hitta alla kapitel kan du skriva in Tack mamma i sökfältet på den här bloggen. 

Om du vill få ett meddelande på mail när ett nytt kapitel är upplagt kan du klicka här.

Om du vill ge boken till någon du tror kan hitta tröst i den, eller till dig själv, kan du köpa ett personligt signerat exemplar här.

Om du hellre vill ha en e-bok hittar du den i den vanliga bokhandeln.

Boken finns också på bibliotek. Finns den inte på just ditt bibliotek kan du be dem beställa den. 


2 comments:

  1. Hej!
    Så fint du skriver Annika! Alla dessa kapitel i 'Tack Mamma' har verkligen gett mig tröst i sorgen då även jag förlorat närstående för ett tag sen. Tack för alla kloka ord!
    God fortsättning på nya året!
    Mvh Helena

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vad glad jag blir av att de har hjälpt i sorgen! Jag beklagar din förlust och önskar dig styrka nog att gå vidare.

      Delete