20130411

Hund i snor

Jag var nyligen i Danmark och blev glad när jag såg hur väl integrerade hundar är i vårt grannland.
Här i Sverige blir hundar och hundägare isolerade. Vi får hålla oss på Brukshundklubbens gräsytor, i utställningsringar och på agilitytävlingar, men gud förbjude att vi tar med våra hundar när vi gör andra aktiviteter, till exempel går på Liseberg eller hälsar på vänner som inte har hund.

På Legoland gick många familjer tillsammans med sin hund. När vi besökte Seaworld i Florida för ett par år sedan såg vi att de erbjöd hundpassning under tiden som man besökte parken. I många länder ses hunden som en naturlig del av familjen och samhället, inte någon farlig/smutsig/allergiframkallande hobby som man får ägna sig åt vid sidan av övriga livet.

Innan vi åkte till Danmark besökte vi Rörtången (en badplats vid havet på västkusten). En blå skylt förkunnade att hundar inte var tillåtna på badplatsen.

Jag förstår att ingen vill ha hundbajs på en badplats. Jag förstår också att vissa tycker att det är otrevligt med lösspringande hundar som springer fram till dem. Men det finns också människor som skräpar ner något alldeles bedrövligt och som beter sig otrevligt mot andra. Ska vi lösa det genom att förbjuda människor på badplatserna?

Jag  föredrar skylten som stod vid den underbara sandstranden som vi besökte i Danmark.



Förutom att det låter äckelroligt för en svensk så tycker jag det är så mycket bättre att beskriva vad man vill ha istället för att hålla på med kollektiva bestraffningar och förbud.

När jag bodde i Nederländerna gick jag ofta med mina hundar i Kijkduin (en sandstrand i närheten av Den Haag).  Skyltar beskrev att hundar skulle vara kopplade under badsäsong. Till min förvåning var det bara jag som följde regeln. Så gott som alla andra hundar sprang omkring lösa. I "Happy corner of Europe", som en amerikan kallade Nederländerna, ses regler på sin höjd som förslag.

Så hellre hund i snor än helt och hållet förbjudna och - framför allt - hellre sunt förnuft än blint följande av regler.

Vov, vov

4 comments:

  1. Ha, ha, det var inte lätt att försyå vad "hund i snor" var innan jag läst texten. Var rädd att någpn stackars jycke råkat ut för något riktigt otrevligt. ;) / Terese W

    ReplyDelete
    Replies
    1. Precis, utan bilden hade vi inte förstått vad som menades. Det här med att förstå grannspråken är inte helt självklart...

      Delete
  2. Underbart! Hund i snor :-)
    Tänk om alla hundägare kunde börja med att ta upp hundskiten & hålla hunden/arna kopplade på allmänna ytor. Då hade vi säkert varit mer välkomna till badstränder och andra ställen typ Liseberg osv. Tyvärr så finns det ju rötägg överallt och de förstör för oss andra som som faktiskt sköter sitt hundägarskap.
    Jag önskar jag kunde röra mig fritt på motionsspåren runtom i Göteborg utan lösspringande hundar som ska fram och hälsa på mina som är kopplade och samtidigt höra - "Han är jättesnäll, han är inte farlig".
    Eller motionärer som dyker upp bakom och bara gapar och skriker - "flytta på dig, håll in hundarna, vafan gör du här osv".
    Sunt förnuft efterfrågar jag samt respekt för varann!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Precis. Det tråkiga är konsekvenserna de enstaka personernas beteende får. Totalförbud för hundar på många ställen samt som du beskriver ett otrevligt tonläge från icke hundägare även mot hundägare som gör det de kan för att ta hand om hundarna på ett bra sätt. Det är väl som alltid så att det vore skönt om vi kunde sluta dra alla över en kam och använda sunt förnuft och respekt som du skriver!

      Delete