20161130

Therapeutic Reading:For falling out of touch with siblings

There are many types of therapy. I have recently read about a kind I had not heard of before:

Bibliotherapy: Prescribing novels "to cure life´s ailments"

That sounds like my kind of therapy. Reading novels :-).


"For falling out of touch with siblings" the bibliotherapists Ella Berthoud and Susan Elderkind prescribe:

The color purple by Alice Walker



For the same ailment I would like to prescribe my own Ursus-dit rättvisan inte når


That book includes two troubled sibling relationships: Susanna and her sister Melissa and Otto and his brother Jack.

Extract from: Ursus-dit rättvisan inte når

Lite senare på kvällen satt de ute på sin balkong, det enda stället i lägenheten som Susanna riktigt gillade. De drack varsitt glas vin och Kanga låg vid Susannas fötter.

”Det finns ännu ett sätt, men det är inte säkert att det går vägen.”

”Vadå?”

Otto tittade fundersamt på sina händer.

”Jag äger en stuga. Den ligger nära Vänern och vi har fått förfrågan om att sälja den tidigare.”

”Vi?”

”Jag äger den tillsammans med min bror.”

”Bror? Vi har känt varandra i flera år och du har aldrig ens nämnt att du har en bror!”

Otto ryckte på axlarna.

”Han är inte min bror egentligen. Han är en bastard.”

”En vadå? Vad menar du?”

”Han är min halvbror, vi har inte samma pappa.”

”Men, herregud! ’Bastard’ vad är det för ett uttryck? Vilket århundrade lever du i egentligen? Kallar du mig bastard också?”

Otto ryckte till.

”Självfallet inte. Din mor var ju gift med din far när hon fick dig. Att de är skilda nu gör ju inte dig till en bastard.”

”Och din halvbror, fick din mamma honom innan hon gifte sig med din pappa?” Susanna blev upprymd, hon hade aldrig i sin vildaste fantasi kunnat gissa att det fanns så mycket hon inte visste om Otto. Det var riktigt spännande.

”Nej, nej, han är min lillebror. Sju år yngre.”

Precis som mellan mig och Melissa tänkte Susanna. Hennes mamma brukade säga att Susanna var sju år äldre och sju resor värre än Melissa.
”Men hur går det ihop? Hur kan du ha en yngre bror som är född utanför äktenskapet? Jag fattar inte.”

Otto suckade djupt.

”Mamma blev våldtagen när hon och hennes syster var på Irland en sommar.”

Susanna slog handen för munnen. Det var inte alls spännande. Det var tragiskt.

”Far hatade Jack från början. Han ville att mor skulle avsluta graviditeten.”

Susanna bleknade. Ett vitt rum, en frätande doft… När hon satte ner vinglaset på det lilla bordet skakade hennes hand.

”Mor ville inte. Hon och pappa hade försökt att få ett syskon till mig i flera år, men det gick inte. Inget barn kom. Därför tog det ett tag innan hon förstod att hon var gravid och hon ville inte ta abort så sent. Mor hatar inte Jack men hon har alltid behandlat honom annorlunda. Han har alltid varit en udda fågel i familjen, aldrig passat in.”

Susannas händer hade slutat skaka. Hon kände en plötslig samhörighet med den här Jack, en person hon aldrig hade träffat. Ännu en som ingen ville ha, ännu en som inte hörde hemma någonstans.
...

Om du är intresserad av att läsa mer kan du köpa en signerad version av Ursus-dit rättvisan inte når här.



No comments:

Post a Comment