20120419

Två bord

"Om innehållet inte skulle motsvara dina förväntningar, returnera paketet med resterande innehåll till nedanstående adress. Skriv också var produkten är inköpt samt hur mycket du betalat så ersätter vi detta samt portot."

Detta står på många förpackningar av livsmedel. Hur många utnyttjar denna möjlighet? Inte jag, för struligt.  Företaget skulle trots erbjudandet om ekonomisk kompensation förlora mig som kund.

Det räcker inte med kompensation för utlägget. På samma sätt som ett förlåt inte räcker långt om det inte kompletteras med ett återställande av det man ställt till med - och helst lite till.

En kollega till mig arbetade och bodde i USA under några år. Han köpte ett bord och upptäckte för sent att det fanns märken i bordsskivan. Han kontaktade leverantören som kom med ett nytt bord. Det första kunde han behålla. Leverantören ersatte utlägget genom att ge honom ett nytt bord, de tog hand om strulet genom att leverera hem till honom och som det lilla extra fick han behålla det första bordet. De fick, trots märkena i den första bordsskivan, en nöjd kund.


Foto: Unsplash

På samma sätt kan vi alla lämna varandra lite gladare även om vi har ställt till det initialt. Om du råkar knuffa till någon som bär något tungt så att hon tappar det så räcker knappast ett förlåt. De allra flesta av oss hjälper till att lyfta upp det som har fallit. Om vi tänker till bär vi det kanske hela vägen dit det ska. Det där lilla extra som gör att mötet kan bli en trevlig erfarenhet istället för ett irriterande intermezzo.

Så för att få en nöjd kund eller en glad medmänniska kan vi komma ihåg att inte bara ersätta eventuella utlägg eller säga förlåt, utan att ge det där lilla extra också.

Att be om förlåtelse, att återställa det man ställt till med. Detta kommer jag att prata om till musik på Öas Café nästa vecka som jag skrev i mitt senaste inlägg. Jag hoppas vi ses där! För bokning och vägbeskrivning, se Öas Café.


No comments:

Post a Comment