20140410

Motorsport och storföretag bra för miljön?

Det är lätt att bara se enkla samband. Som att Motorsport är dåligt för miljön eller att affärsvärlden är stor och elak och förstör världen medan volontärorganisationer är goda och räddar den.

Som vanligt är det ofta något mer komplicerat, det är sällan svart eller vitt.

Som det här med motorsport.

MC-sport bra för miljön är rubriken på en artikel i Bike. Där förklaras att ny forskning visar att motorcykelsport är bra för miljön och framförallt den biologiska mångfalden.


Nils Ryrholm, professor i zoologi vid Högskolan i Gävle, förklarar att det sätt som motorbanor är uppbyggda på med höjdskillnader, öppenhet och damm från grus är bra eftersom det skapar slänter i olika väderstreck, solljus till många växter samt mineraler och näring. Dessutom är den kontinuerliga störningen bra eftersom ingen enskild växt kan ta över och dominera.

Så, till skillnad från vad som vanligen hörs i debatten, kan MC-sport även vara bra för miljön.

Samma gäller synen på företag som bovar och volontärer som änglar. Ett vanligt synsätt. Denna TED talk ställer även denna "sanning" på ända - vilket är mycket positivt för oss alla. En kollega tipsade om denna TED talk och jag delar gärna med mig av tipset - jag tycker att den är inspirerande!





Michael Porter pratar om att det är dags att se alla resurser och den styrka som finns i företagen som ett sätt att skapa en bättre värld istället för att se dem som sådana som bara ser till egen vinning.
Hela TED talken är värd att lyssna på, men om du väljer att inte göra det får du ändå slutklämmen här:

I think if we can get business seeing itself differently, and if we can get others seeing business differently, we can change the world. I know it. I'm seeing it. I'm feeling it. [...] If we can break down this sort of divide, this unease, this tension, this sense that we're not fundamentally collaborating here in driving these social problems, we can break this down, and we finally, I think, can have solutions.


No comments:

Post a Comment