20131010

Jag önskar vi kunde göra idag det vi gjorde igår

Detta sa min yngste son när jag väckte honom dagen efter att vi hade varit på arrangemanget Live and Let Live.

Det kanske inte var så konstigt att han gillade det. Han fick göra en egen mojan, vann ett pris i lotteriet och fick äta chips. Fast det var en måndagkväll.

Jag äter inte chips men tyckte mycket om kvällen ändå.
Just det här med att blanda litteratur, konst och musik gav mersmak. Vi hade också turen att få en mycket blandad publik. Den bestod av kvinnor och män av olika nationalieteter från 7 till 70 år.

Det här med att blanda åldrar är extra roligt att göra här i Sverige eftersom vi är relativt åldersegregerade jämfört med till exempel Nederländerna där det är mycket vanligare att umgås över generationsgränserna.

Jag minns en diskussion jag hade när jag var på en fest på Chalmers. Jag sa att jag inte förstod meningen med åldersgränser efter arton år. Om man nu är myndig och får dricka alkohol på restaurang, varför då bli stoppad på olika klubbar? Varför ha till exempel tjugofemårsgräns?

Personen jag pratade med sa att det väl inte var så konstigt. Det var trots allt stor skillnad på artonåringar och tjugofemåringar.

Visst, må så vara. Men det är väl ingen anledning att sätta hinder för att umgås? Det kanske är just olikheterna som är intressanta? Det kanske är de som gör att samtalen får ett djup och att nya idéer föds?

Just därför var det roligt att ha så många olika deltagare på Live and let Live. Det blev en trevlig kväll där deltagarna hade chansen att inspireras av högläsning, konst, musik och Heike Thiedes "Mystiska djur".



Ovan bild inspirerade Sebastian att skriva en berättelse som vi härmed delar med oss av till er alla:


Jag hoppas att ni alla inspireras av våra olikheter och låter er egna kreativitet flöda!

No comments:

Post a Comment