20131024

Är jag författare nu?

"Wow, tänk att du är författare", sa en del imponerat till mig när Jenny, Jenny hade kommit ut. Nu när min andra roman; Ursus-dit rättvisan inte når, är utgiven har jag också fått höra:
Nu är du ju riktig författare!
Det där med att vara "riktig" tillkom tydligen på något sätt efter bok nummer två.

Det gjorde mig lite nyfiken på vad som ligger bakom titeln. Till skillnad från Civilingenjör som jag har examenspapper på att jag är och Projektledare som jag är certifierad som, är definitionen av författare mer diffus.

Wiktionary definierar en författare som "en upphovsman till skrivet verk" medan Svensk ordbok + uppslagsbok beskriver det som "en person som (yrkesmässigt) skriver texter av mer anspråksfull typ".

Tja, jag har publicerat två böcker och de har uppskattats mycket av mina läsare (jag antar att de som inte gillar mina böcker inte berättar för mig eftersom jag inte har fått några negativa reaktioner?) och de få "professionella" recensioner som har skrivits hittills har också varit positiva. Så kanske kan jag drista mig till att säga att mina böcker håller "en viss kvalitet".

Men så var det det här med att skriva yrkesmässigt. Enligt författarförbundet är det mycket få svenska författare som kan leva på sitt författarskap. Visst finns det författare som tjänar miljoner (Läckberg, Marklund, Mankell...), men som i alla yrken går det många som tjänar lite på en som tjänar mycket.



Mats Söderlund (ordförande i författarförbundet) säger själv, (med ett skratt, men ändå):
"Det bästa tipset för att tjäna pengar, det är att göra något annat."
Det rådet är jag bra på att följa, jag har ingen önskan eller några planer på att sluta mitt intressanta och ekonomiskt givande "day job". :-)

Så är jag författare eller ej?Oberoende av vilken definition man använder så känner jag mig inte bekväm med titeln. Kanske för att mina böcker hittills har sålt i hundratal snarare än tusental. Kanske för att jag inte har fått några litterära pris.Kanske för att jag har skrivit två, inte tio, böcker.

Jag känner mig mer som en person som skriver böcker än som en författare. Så länge som jag tycker om att skriva och som mina läsare gillar det jag skriver, så är jag nöjd och glad. Författare eller inte.

No comments:

Post a Comment